Вгору
  • Як змінюється освіта за допомогою онлайн та VR
  •  

EdTech найчастіше пов'язують з онлайн-освітою. Але насправді це поняття набагато ширше: воно об'єднує всі способи використання технологій в освітньому процесі - від інтерактивних шкільних дошок до симуляторів віртуальної реальності для моделювання хірургічних операцій. Але навчання через інтернет - дійсно найпопулярніший EdTech-напрямок, який вже міцно завоював своє місце на ринку. Розповідаємо про головні тренди на EdTech-ринку і як змінюється освіта онлайн та за допомогою VR.

Ситуація на ринках

Експерти по-різному визначають обсяг і темпи зростання ринку EdTech , але всі сходяться в одному - високу оцінку перспектив його розвитку в усьому світі. Онлайн-сегмент займає на глобальному ринку освіти близько 3%: за останніми підрахунками, його обсяг становить $ 165 млрд. Але з урахуванням високих темпів зростання до 2025 року він повинен збільшитися майже в два рази, досягнувши позначки в $ 325 млрд.

Ринок освітніх онлайн-курсів як сегмент EdTech став розвиватися в багатьох країнах практично одночасно. У 2012 році в Штатах була запущена платформа Coursera, і в цей же період в Україні з'явилися проекти, які на даний момент є досить великими гравцями на вітчизняному та міжнародному ринках. Сьогодні бесперечний лідер в світовому EdTech - США, проте теми приросту американського ринку поступово знижуються. Зате набирає обертів Південно-Східна Азія, особливо Індія і Китай: в 2016 році вони обігнали Західну Європу, а в 2018-м інвестиції в китайські EdTech-проекти вперше виявилися вищими, ніж  американські стартапи. Останнім часом інтерес до освітніх технологій став помітний і в Африці. Так, на конференції eLearning Africa вже обговорювалися можливості онлайн-освіти для вивчення сільського господарства в рамках боротьби з голодом.

Віртуальні симулятори та вчителі-роботи

Один з найпомітніших EdTech-трендів в світі за останній час - зміщення фокусу з масових онлайн-курсів на персоналізоване навчання. Популярність відеолекцій пояснювалася тим, що це найдоступніший і недорогий формат, який найпростіше реалізувати, але за своєю ефективністю він мало чим відрізняється від стандартних університетських занять. Поступово такі курси поступаються місцем продуктам, що дозволяють формувати індивідуальні освітні траєкторії. Це програми, які або адаптуються під потреби кожної людини, або дають можливість самостійно збирати свій процес навчання.

Приклад персоналізованих продуктів - голландський виробник освітлювальних приладів Signify (в минулому Philips Lighting), який замість навчальних курсів призначає своїм співробітникам сертифікаційні іспити, спосіб підготовки до яких вони можуть вибрати самостійно.

Зрозуміло, персоналізація в EdTech неможлива без Big Data і штучного інтелекту, який застосовується в освітніх продуктах дуже широко: для аналізу поведінки учнів, створення алгоритмів навчання і перевірки домашніх завдань. У 2016 році студенти Технологічного інституту Джорджії протягом п'яти місяців працювали з викладачем Джилл Уотсон - вона допомагала їм на навчальному форумі в підготовці робіт. Про те, що Джилл - не справжня людина, а система штучного інтелекту, що працює на базі IBM Watson, учні дізналися тільки через майже півроку спілкування з нею. А з березня 2019 року бельгійські школи почали використовувати британську навчальну платформу Century Tech, яка заснована на штучному інтелекті. Система аналізує інтереси учня, його рівень і прогалини в знаннях і на підставі цих даних пропонує йому індивідуальний контент. Подібні проекти існують і в інших країнах - наприклад, в Китаї або Австралії.

З інших технологічних трендів в освіті все більшого значення починають набувати VR- і AR-інструменти. Поки що до цих технологій найчастіше вдаються корпорації для навчання своїх співробітників: університетам і школам таке рішення не завжди по кишені. Як прогнозують ABI Research, до 2022 року світовий ринок корпоративного навчання на основі VR досягне $ 6,3 млрд. Віртуальні симулятори сьогодні використовуються в різних областях: від промисловості і медицини до підвищення кваліфікації менеджерів з продажу, які вдосконалюють свої навички в діалогах із зразками клієнтів . AR-рішення допомагають фахівцям Boeing працювати з проводкою в літаках, а механікам BMW - виявляти несправності в автомобілях і усувати їх.

Потроху технології VR і AR починають проникати в шкільну та студентську середу: так, нідерландська компанія VR Owl розробила платформу TeachVR, яка дозволяє створювати віртуальні уроки з біології, історії і географії.

Поширенню AR / VR-технологій сприяє і той факт, що вони стають все більш доступними: зараз найпростіші VR-окуляри для смартфонів можна придбати за доступні 200-300 грн.

Бізнес, держава та масштабування ринку

Якщо говорити про найбільш перспективні освітні сегменти в EdTech, перш за все це дошкільна і шкільна освіта, корпоративне навчання, вивчення іноземних мов та репетиторство. За кордоном онлайн-технології активно використовуються в школах і вузах. Так, в США можливість пройти навчання повністю в онлайн-форматі з присвоєнням державного диплома пропонує більшість коледжів та університетів, серед яких - університети штатів Пенсільванія і Індіана, а також Бостонський університет.

В Україні більшість інновацій пов'язано із середовищем додаткового навчання - професійного, дошкільного, мовного, а також з сегментом підготовки до ЗНО. На відміну від основної освіти, ці області менш регламентовані, тому тут ширше поле для запуску стартапів, але і конкуренція значно вище. Зростання галузі підтримують істотні інвестиції в рамках національних проектів, які покривають питання не тільки створення інфраструктури (доступ до високошвидкісного Інтернету та технічне оснащення), а й цифрового контенту.

Набирає обертів мовне навчання. Аудиторія мовних курсів за останні п'ять-сім років істотно розширилася, охопивши широкий круг споживачів з різним рівнем доходу і різними цілями. Найчастіше це прикладні завдання: подорож за кордон, робота з іноземними колегами, вивчення навичок ділового листування. Дистанційне навчання набагато краще відповідає цим цілям через більш доступною вартості і гнучкого формату.

Вже сьогодні ми бачимо, що освітні технології зробили набагато доступніше можливість запуску і розвитку міжнародних проектів. Глобалізація і експансія технологій повинні привести до того, що в найближчому часі подібних міжнародних проектів буде ставати все більше, а рівень якості освіти та зацікавленість аудиторії буде лише зростати.

  • fb
  • yt
(044) 450-64-90
бульвар академіка Вернадського, 16 В
Visa / MasterCard